Inga produkter i varukorgen.
Hjälp för butiker
Att tänka på när du lägger upp en produkt
För att få en så bra exponering som möjligt är det viktigt att din produkt är rätt presenterad. Här har vi listat det viktigaste att tänka på när du lägger upp dina varor till försäljning.
Rubrik
Försök att döpa din produkt så korrekt som möjligt. Se till att din rubrik är kortfattad, rättstavad och tydligt beskriver produkten.
Kategori
För att kunden snabbt ska hitta rätt ska du koppla din produkt till rätt kategori. Det är inte säkert att du hittar exakt den kategori du önskar, men fundera på var du tror att dina kunder letar efter det du säljer.
Bilder
Produktbilderna visas i kvadratiskt format i listor och på produktsidorna. Vill du ha full koll på hur din vara exponeras och att hela produkten syns, bör du alltså ladda upp en kvadratisk produktbild.
Se till att din bild är minst 1024×1024 pixlar, men inte större än 1920×1920 pixlar.
Beskrivade text
Försök att beskriva din produkt kortfattat, relevant och rättstavat. Börja med det viktigaste och lägg specifikationer och detaljfakta sist i texten. Tänk på att använda de ord du tror att din kund söker på.
Sist men inte minst
Missa inte att ge din vara ett pris. Utan pris går det inte att sälja din vara!
Kampanjer
En kampanj är ett bra sätt att ge din butik och dina varor extra exponering. En kampanj ska i första hand bestå av en eller flera utvalda varor som under en begränsad period säljs till nedsatt pris.
Alternativet att bygga en kampanj kopplad till en pdf ska i huvudsak bara användas då du laddar upp någon form av kampanjblad/DR som presenterar varor till nedsatt pris under en begränsad period.
Importera produkter
Istället för att lägga till produkter manuellt, en i taget, finns det stöd för import av produkter från en befintlig webshop.
Bokningsbara produkter
Hyr ut maskiner, verktyg eller annan utrustning per timme, dag eller vecka. Sälj platser till en vinprovning, middag eller kvällskurs. Låt kunden själv boka en lokal, bowlingbana eller spabesök.
Se hur du sätter upp en bokningsbar produkt i videon nedan.
Se till att du syns
- Visa Digitala Nyköpings logotyp på dörren och i kassan
- Gör en QR-kod med länk till din butik. Sätt den på dörren så hittar kunden till er digitala butik även efter stängningsdags.
- Länka till din butikssida från dina sociala kanaler
- Tipsa om din butik på Digitala Nyköping i din annonsering
- Länka till din butik i era mailsignaturer
- Har du möjlighet att lägga in egen text i era kvitton? Lägg in en rad om er digitala butik.
Öka försäljningen
- Sätt upp regelbundna kampanjer. En rabatterad vara ger röda priser och sticker ut i produktflödet.
- Se över hur du presenterar varan. Går det att förbättra text och bild?